19 اکتبر 2023 - دانشمندان کانادایی، ارتباط جدیدی را بین دو بیماری متابولیک اصلی پیدا کردند: دیابت و بیماری کبد استئاتوتیک که معمولاً به عنوان "بیماری کبد چرب" شناخته می شود.

تحقیقاتی که در مورد این دو بیماری توسط جنیفر استال، استاد پزشکی دانشگاه مونترال و تیمش در موسسه تحقیقات بالینی مونترال(IRCM) در مورد این دو بیماری منتشر شده است، نشانگرهای زیستی بالقوه و اهداف جدیدی را برای درمان شناسایی کرده است.

این مطالعه که توسط نویسنده اول آن، Aysim Gunes، یکی از همکاران تحقیقاتی در آزمایشگاه پرفسورEstall  رهبری گردید، حضور غیرطبیعی پروتئین‌هایی به نام sIL-6R و sgp130 را در خون بیماران مبتلا به بیماری استئاتوتیک کبدی و حتی سطوح بالاتر این پروتئین ها را در بیماران دیابتی نشان داد.

محققان موفق شدند که ثابت کنند قند بالا و چربی بالا - که در دیابت یافت می شود - انواع مختلف سلول های کبدی را برای تولید این پروتئین ها که در کنترل التهاب نقش دارند، تحریک می کند.

جالب‌تر از همه، این مطالعه نشان داد که غلظت sgp130 در جریان خون، شاخص بسیار خوبی برای آسیب کبدی در مردان و زنان است، که نشان می‌دهد این پروتئین می‌تواند نشانگر زیستی خوبی برای بیماری کبد باشد.

بیماری استئاتوتیک کبدی، که یک نفر از هر چهار نفر را مبتلا می کند، یک مشکل متابولیکی است که در آن چربی و بافت اسکار در کبد ایجاد می شود. علیرغم نشانه های ظاهری کم، این بیماری به مرور زمان آسیب قابل توجهی به کبد وارد می کند و در نهایت بر متابولیسم دارو و سم زدایی سموم و همچنین افزایش خطر سرطان، تأثیر می گذارد.

بدون هیچ روش حساسی برای اندازه گیری آسیب کبدی در مراحل اولیه، تشخیص این بیماری در مراحل اولیه دشوار است، زمانی که هنوز از طریق رژیم غذایی، ورزش یا دارو قابل برگشت است. بیومارکرهای فعلی برای بیماری استئاتوتیک کبدی فقط در مراحل بعدی بیماری کبد قابل شناسایی هستند و بسیاری از آنها در مردان متفاوت از زنان ظاهر می شوند.

پرفسور استال، مدیر مکانیسم‌های مولکولی واحد تحقیقات دیابتIRCM ، گفت: ما علاقه‌ی دیرینه ای به درک چگونگی ارتباط بیماری استئاتوز کبد با دیابت نوع 2 داریم.مطالعه جدید ما یک توضیح احتمالی در مورد این که چرا بیماری کبد چرب در افراد مبتلا به دیابت شایع تر است و چرا به نظر می رسد ابتلا به دیابت بیماری متابولیک کبد را بدتر می کند، ارائه داد. همچنین ما یک روش جدید امیدوارکننده را برای تشخیص آسیب کبدی در بیماران مبتلا به بیماری متابولیک، کشف کردیم.

آیسیم گونش، گفت: کشف یک نشانگر زیستی جدید و کارآمد از آسیب کبدی در مراحل اولیه بیماری استئاتوتیک کبدی می تواند راه را برای آزمایش های غیرتهاجمی جدید برای تشخیص زودهنگام بیماری هموار کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-link-diabetes-steatotic-liver-disease.html